Xiaomi Smart Band 7: test / recensie

Compatibiliteit
Metingen
Test / beoordeling conclusie
Smartwatch Test Reviews Nl

Xiaomi Smart Band 7: test / recensie

Gepubliceerd op: 15-06-2022 / gewijzigd: 02-11-2022
Mi Band-armbanden hebben zich in de loop der jaren gevestigd als de maatstaf voor verbonden armbanden die een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding bieden. Ik begon deze armbanden te kopen en te testen met de Mi Band 3, daarna kocht ik de Mi Band 4, Mi Band 5, Mi Band 6 en nu de Mi Band 7.

Dat ben ik altijd geweest best tevreden met de producten in het Mi Band-assortiment, maar ik vind dat Xiaomi de laatste 2 generaties niet veel heeft gebracht en ik zou zelfs zeggen dat de Mi Band 6 minder interessant was dan de vorige versie vanwege een kortere batterijduur. Op papier evolueert de Mi Band 7 naar iets nieuws met een groter scherm en enkele nieuwe functies in het besturingssysteem.

Promotiecode

De Mi Band 7 in deze test is afkomstig van Hekka, een nieuwe Chinese verkoopsite die producten aanbiedt zoals deze verbonden armband, maar ook kleding. Bij de lancering is de Mi Band beschikbaar voor € 56, maar ik heb een promotiecode ontvangen om de prijs met € 9 te verlagen. Gebruik coupon HekkaAFMiB7 van de volgende link om deze riem voor de beste prijs te krijgen:

Mi Band 7 / Hekka.com

De armband werd binnen een week bij mij afgeleverd, ik hoefde geen belasting of douanekosten te betalen omdat Hekka zijn producten verkoopt met btw inbegrepen in de prijs.

Prijs Mi Band 7

Onderstaande lijst toont de prijzen voor het Mi Band 7 van meer dan 50 sites over de hele wereld. Als je niet tevreden bent met een prijs, kun je je abonneren op een prijsalert, zodat je eerst op de hoogte wordt gebracht als de prijs daalt.
[pricelist keyword="Nog niet beschikbaar / getest
"]
Bovenstaande links zijn affiliate links van bedrijven zoals Amazon, Gearbest, Aliexpress,... Als je mijn werk waardeert, zou ik het op prijs stellen dat je deze producten via deze links koopt.Het kost je absoluut niets, maar ik krijg een kleine commissie waarmee ik het materiaal dat ik test kan kopen. Dank u wel!

Tijdslijn

10 juni 2022: Bestel Mi Band 7 op Hekka.com
17 juni 2022: Polsbandje ontvangen, test kan beginnen

Waarom deze telefoon?

Ik draag al jaren geen traditionele horloges en wat me naar dit universum heeft doen overstappen, is de mogelijkheid om sportsessies op te nemen. Ik heb de afgelopen jaren veel horloges en armbanden getest en ben vaak teleurgesteld over de onnauwkeurigheid van de gemeten gegevens en vooral de hartslagmeting. Veel fabrikanten benadrukken de nauwkeurigheid van metingen als een verkoopargument, maar de overgrote meerderheid van horloges op instapniveau is absoluut onbetrouwbaar... behalve Mi Band-armbanden!

Ik begon deze armbanden te testen met de Mi Band 3 en toen kocht ik alle modellen tot aan de Mi Band 7. De armbanden werden geleidelijk verbeterd en verrijkt met nieuwe functies, maar Xiaomi is erin geslaagd ze te behouden binnen een redelijke prijsklasse.

Ik was een beetje teleurgesteld over de Mi Band 6 omdat deze weinig nieuwe functies bood en de levensduur van de batterij niet erg goed was. Ik heb alle modellen bewaard die ik heb gekocht en de Mi Band 6 is de enige die niet meer werkt. Ik hoop dan ook dat deze Mi Band 7 mensen snel het vorige model doet vergeten.

Structure van mijn test

Ik test producten volgens een vooraf vastgestelde structuur (zie hieronder) om je zo veel mogelijk informatie te geven. Helaas kost dit veel tijd. In tegenstelling tot sommige sites waar producten op één dag worden getest, gebruik ik de producten die ik test minimum enkele weken en soms zelfs enkele maanden. Als de test niet compleet is op het moment van je bezoek, nodig ik je uit om later terug te komen of je vraag te stellen in de commentaren.

Uitpakken

mi band 7 test review avis recensione prueba opinion beoordeling photo unboxing 1
De doos van de Mi Band is heel weinig veranderd, we vinden de gebruikelijke codes met een grote zwarte doos te groot in vergelijking met de grootte van het horloge. De grootte van de doos wordt ongetwijfeld beïnvloed door de enorme handleiding die bij de armband wordt geleverd. De grootte van de handleiding staat niet in verhouding tot de complexiteit om de armband te gebruiken, de handleiding is erg groot omdat deze in vele talen is vertaald. Afgezien van de grote handleiding bevat de doos het horloge met zijn band en een USB-oplader die ook op eerdere modellen werkt. Xiaomi heeft eindelijk begrepen dat het zijn opladers moet standaardiseren en ze lijken er al 2 generaties aan vast te houden, waar andere horloges met elke generatie van oplader wisselen.

Eerste configuratie

De configuratie van het horloge is heel eenvoudig en ook hier valt Xiaomi op in vergelijking met andere instapmodellen met een veel meer geslaagde applicatielaag. Xiaomi heeft zijn applicatie verschillende keren gewijzigd, het is nu de Zepp-applicatie die de armband ondersteunt, deze applicatie is een variatie op de applicatie die door het merk Amazfit wordt gebruikt. Deze applicatie maakt gebruik van de basisprincipes van Mi Fit (applicatie gebruikt door eerdere modellen) met een startscherm met de meeste metingen van het horloge, een scherm om vrienden uit te nodigen en een scherm om je profiel te configureren.

Om het horloge te associëren, zoek het gewoon op met de applicatie, het verschijnt vrij snel en de rest is heel eenvoudig, volg gewoon de instructies op de telefoon.

Afwerking

mi band 7 test review avis recensione prueba opinion beoordeling photo unboxing 7
Mi Band-armbanden zijn producten op instapniveau en hun formaat laat niet veel ruimte voor iets heel origineels. De wijzerplaat is perfect glad en past heel goed in de siliconen band. Het scherm is iets breder dan het vorige model en dit geeft het een meer gebalanceerde uitstraling omdat het vorige scherm vrij smal was en de hoogte van het horloge het een erg langwerpig uiterlijk gaf. Ik heb de indruk dat de armband wat stugger is dan vorige generaties, dit kon ik pas na een paar weken gebruik bevestigen.

De siliconen band is een sterkte en een zwakte van de Mi Band. De kracht is dat het heel praktisch is, uitwisselbaar, kneedbaar en er zijn veel varianten. De zwakte van de armband is dat deze open kan gaan onder druk, dit is in ieder geval wat ik heb gemerkt bij eerdere versies maar ik heb tijd nodig om te kijken of dit probleem nog steeds aanwezig is op dit model. Vanmorgen was ik mijn gazon aan het maaien met de Mi Band 7 bevestigd aan dezelfde pols als de Mi Band 5 en door de maaier te duwen, oefende mijn pols druk uit op de twee armbanden, die van de Mi Band 5 opende.

Connectiviteit

De Mi Band 7 maakt via bluetooth verbinding met je telefoon, hij heeft geen gps sensor, dus je moet hem in combinatie met een smartphone gebruiken om je sportsessies te kunnen associëren met je positie.

Batterijduur

De Mi Band 7 heeft een batterijcapaciteit van 180 mAh, dat is heel weinig in vergelijking met een telefoon, maar zo veel energie heeft een armband van dit type niet nodig. De vorige versie was uitgerust met een 125 mAh-batterij, dus de capaciteit is sterk verbeterd en dat is maar goed ook want het was een zwakte van de Mi Band 6. De fabrikant kondigt een autonomie van 2 weken aan, ik heb meer tijd nodig om te zien of de autonomie is eigenlijk twee weken.

Update:
Ik had de batterij leeg na 6 dagen, ik was een beetje teleurgesteld, maar dit overconsumptie komt van de metingen die elke minuut worden uitgevoerd en de helderheid van het scherm die te hoog was. Door de meetfrequentie te verlagen en 50% van de lichtsterkte te gebruiken, ligt de autonomie tussen 12 en 14 dagen.

Schermkwaliteit

Het Mi Band 7-scherm is een 1,62-inch scherm (1,56 inch voor de vorige versie) met een helderheid van 500 nits (vergeleken met 450 met de vorige versie) en een resolutie van 192x490 (152x486 op de vorige versie). De Mi Band is al een paar generaties uitgerust met een Amoled-scherm, dat een uitstekend contrast biedt. In deze prijsklasse ga je niet veel AMOLED-schermen vinden. Het scherm is altijd een sterk punt van de Mi Band-reeks geweest, maar wat het ontbrak was een beetje meer helderheid omdat het scherm buiten en in direct zonlicht niet erg leesbaar was.

De Mi Band 7 heeft daarom een groter scherm, met een betere resolutie en betere helderheid. Dit is ongetwijfeld de meest zichtbare evolutie ten opzichte van de vorige versie. Het scherm is van goede kwaliteit, de leesbaarheid is zeer goed al had het in direct zonlicht net iets meer helderheid nodig gehad, maar de winst in helderheid ten opzichte van de vorige versie is duidelijk zichtbaar.

Features

Na het scherm is het op het niveau van de sportfunctionaliteiten dat we op zoek moeten naar de nieuwigheden. De Mi Band 7 heeft 120 sportmodi die soms configureerbaar zijn, afhankelijk van de gekozen sport. Xiaomi is hier misschien een beetje ver gegaan omdat ik het nut niet zie van zoveel sporten, omdat het horloge uiteindelijk hetzelfde soort informatie zal opnemen. Het is vooral voor het berekenen van de calorieën dat elke sport anders kan worden geïnterpreteerd en ik veronderstel dat bepaalde sporten de stappen op een andere manier meten.

Zoals ik in de volgende paragraaf schreef, kan elke sport anders worden geconfigureerd met verschillende doelstellingen. Wanneer je een van de sportmodi start, krijg je toegang tot 3 schermen. Het hoofdscherm vat uw activiteit in realtime samen, op het linkerscherm kunt u stoppen of pauzeren (maar de knoppen zijn zo klein dat het moeilijk is om te zien of de pers heeft gewerkt) en een scherm met een speler-muziekspeler die de muziek op je smartphone. Voor muziek moet de applicatie actief zijn op de telefoon, anders zal de armband deze niet detecteren. Ik heb de muziekspeler getest met Deezer en alles werkt prima.

De menu's van de armband zijn ook geëvolueerd, het menu is niet langer cirkelvormig zoals voorheen, alle functies van het horloge bevinden zich onderaan het startscherm. Bovenaan vinden we notificaties en op de links-rechts as vinden we aanpasbare widgets van de applicatie. De Mi Band 7 heeft een nieuwe drempel overschreden in de volwassenheid van zijn interface, het horloge is rijk aan functionaliteit, maar je verdwaalt nooit.

Andere functies zijn onder meer hartslagmeting, activiteitenoverzicht, activiteitenoverzicht via een puntensysteem (PAI), zuurstofmonitoring in de zin van , stresscontrole, slaapcontrole, weer, muziek, alarm, evenementenkalender en de gebruikelijke functies zoals een wekker, een stopwatch, ...

De menu's zijn erg lang, maar als het scherm uitgaat en je het snel weer aanzet, zul je merken dat je terug waar je was en dat is maar goed ook, want soms moet je door een paar schermen gaan om een functie te vinden, zoveel mogelijkheden zijn talrijk.

Besturingssysteem

Stapmeting

Als ik normaal op een vlakke ondergrond loop, krijg ik een aantal stappen vrij dicht bij de werkelijkheid, ik meet een afwijking van minder dan 10% wat best goed is. De betrouwbaarheid van de stapmeting is afhankelijk van verschillende factoren. Ik merkte dat de beweging van de armen een van de belangrijkste factoren is, want als ik een arm immobiliseer terwijl ik langzaam loop, neemt het aantal gedetecteerde stappen af. Als ik daarentegen veel met mijn armen heen en weer zwaai, krijg ik een overschatting. Je moet deze metingen daarom nooit als iets wetenschappelijks beschouwen, maar eerder als een soort barometer die je vertelt of je veel hebt bewogen of niet. Als je in een normaal tempo en zonder al te veel schokken loopt, is de meting redelijk betrouwbaar.

Om de theorie af te ronden, heb ik ongeveer 2 km door de stad gelopen met mijn telefoon voor het GPS-gedeelte, omdat de Smart Band 7 geen eigen GPS-sensor heeft. De applicatie toont de route op de kaart, afstand, snelheid, hoogteverschil, gemiddelde snelheid, duur, hartslag, ... Het uitzicht is zeer gedetailleerd! Als je naar mijn snelheidsmeting kijkt, zie ik twee onderbrekingen die waarschijnlijk te maken hebben met het wegvallen van het GPS-signaal omdat ik me soms in zeer smalle straten bevond en met de telefoon in mijn zak. De gemiddelde snelheid had dus iets hoger mogen zijn maar komt redelijk overeen met wat ik met andere apparaten heb gemeten, ik weet dat ik met een snelheid van rond de 7 km/u loop. De passages bij 12km/u zijn passages waar ik al rennend de straat overstak. De pasgegevens lijken mij ook correct, ik ben 1.94m lang en heb stappen van bijna een meter. De cadans lijkt mij ook correct met een onderbreking als ik moest stoppen voor een rood licht (2x).

De Zepp Life-applicatie is echt verrijkt en biedt een arsenaal aan indicatoren die maar weinig andere applicaties gebruiken. De meeste van deze metingen zijn echt heel dicht bij de werkelijkheid en zoals ik hierboven al zei, zijn deze metingen betrouwbaarder bij het lopen op een regelmatig oppervlak en wanneer de bewegingen van de armen regelmatig zijn. Ik kan me niet herinneren dat ik andere armbanden heb getest die zoveel informatie zo betrouwbaar rapporteren.

Hartslagmeting

De vorige versies van de Mi Bands die ik heb getest, hadden allemaal een goede betrouwbaarheid van hartmeetgegevens laten zien. Dit lijkt bij dit model nog steeds het geval te zijn behalve dat voor de testsessie het horloge het polssignaal verloor en de totale meting dus niet meer correct is. Ik heb het horloge samen met mijn Polar H10 riem getest. In rust lijken de metingen erg op elkaar, ik heb maar een paar pulsaties verschil en ze kunnen ook komen door het feit dat het overschakelen van de ene applicatie naar de andere de meting kan beïnvloeden dus ik kan bedenken dat de meting in rust goed is. Ik deed toen een spinningfietssessie van 31 minuten met beide apparaten tegelijk. Met de Polar H10 haal ik een gemiddelde frequentie van 133 slagen per minuut waar ik 108 krijg met de armband.

Het is niet goed, maar het is de onderbreking van het signaal die het gemiddelde hier verstoort. Voor het maximale niveau zit ik op 151 voor de Polar en 147 voor de Mi Band, de resultaten zijn hier redelijk dichtbij. Grafieken, wanneer ze ononderbroken zijn, zijn vrij gelijkaardig.

Ik zal andere sportsessies moeten doen om te kijken of de meting weer onderbroken wordt. Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat het zweet een rol speelde, ik had veel gezweet tijdens deze sessie en mijn armen waren erg nat.

Slaapmeting

Ik heb slaapmetingen nooit als iets echt betrouwbaars beschouwd (op elk horloge of armband) omdat ik niet de mogelijkheid heb om deze gegevens te vergelijken met referentiegegevens. Aan de andere kant kan ik de duur en mijn subjectieve gevoel in relatie tot de slaapscore vergelijken. Qua duur komen ze redelijk overeen met de werkelijkheid, maar zoals bij de meeste horloges, als je na 22.00 uur een statische positie hebt (bijvoorbeeld tijdens het tv-kijken), zal het horloge denken dat je slaapt. De Mi Band 7 kent vervolgens een slaapscore toe op basis van zijn eigen criteria en ik moet zeggen dat ik het best interessant vind, zelfs als het subjectief is. De dagen met de laagste scores zijn de dagen dat ik het minst goed sliep, maar ik had niet naar de score gekeken toen ik 's ochtends opstond, dus ik werd niet beïnvloed door de resultaten van het horloge.

Zuurstofniveaumeting

Net als bij slaap heb ik geen benchmarkgegevens om te zien of de horlogemetingen correct zijn. De metingen die ik nam waren allemaal binnen het normale bereik.

App

Voor deze test had ik de Zepp Life-applicatie nog niet getest, ik had de Zepp-applicatie van het merk Amazfit getest, ik had Mi Fit van het merk Xiaomi gebruikt en tot slot neemt Zepp Life het beste van twee werelden. Deze applicatie heeft een volwassenheidsniveau bereikt dat slechts enkele gespecialiseerde applicaties kunnen bereiken. Naast de schat aan data vind ik de interface ook goed ontworpen, ik hoef niet te zoeken om een meting of een feature te vinden, alles zit op de verwachte plek.

Compatibiliteit

De Smart Band 7 is compatibel met alle telefoons waarop de Zepp Life-applicatie kan worden uitgevoerd. Ik heb het alleen getest op Android.

Metingen

Het besturingssysteem van het horloge is een beetje geëvolueerd, maar wat de toepassing betreft, vinden we hier een echt hoog niveau van volwassenheid dat het resultaat is van vallen en opstaan gedurende bijna 7 generaties producten. Geen wonder dat Xiaomi zo'n compleet en gebruiksvriendelijk product heeft kunnen bedenken.

De functionaliteiten draaien zoals de meeste horloges/armbanden om 4 assen, maar deze assen zijn iets veranderd sinds versie 6. Bovenaan staan de notificaties. Onderaan vinden we alle functionaliteiten van de armband en op de links/rechts as vinden we aanpasbare widgets van de applicatie. Omdat het horloge veel functies te bieden heeft, is de diepte van de menu's soms te groot, maar er zijn twee oplossingen om dit probleem te verhelpen. Je kunt ofwel een widget gebruiken om de gegevens snel van het startscherm te krijgen of je laten leiden door de automatische personalisatie waarbij de meest beoefende sporten bovenaan in het sportmenu komen. Deze tweede mogelijkheid is vooral interessant omdat ik met 120 sporten niet zag dat ik ze allemaal zou moeten doorlopen om degene te vinden die me interesseert.

Het startscherm is ook aanpasbaar, je kunt het gegevenstype op het horloge kiezen en het wijzerplaattype uit de app kiezen, er is voor elk wat wils. Het scherm reageert erg snel, soms zelfs een beetje te veel, want als ik mijn andere arm op het horloge leg, licht het scherm op alsof ik met mijn vingers druk.

Bugs

Ik ben geen bugs tegengekomen, alleen deze onderbreking van de metingen moet ik opnieuw testen. Ik zag een paar Chinese karakters op mijn startscherm verschijnen, maar verder werkt deze armband echt goed.

Vergelijk Mi Band 7 met de anderen

Test / beoordeling conclusie

De Smart Band 7 is waar ik hem verwachtte, hij heeft zich zojuist op de troon van het koninkrijk van armbanden op instapniveau gevestigd. Het nieuwe scherm brengt echt een pluspunt en niet alleen door zijn grootte, maar ook door zijn helderheid. Het besturingssysteem is ook verbeterd en de Zepp Life-applicatie voegt een extra dimensie toe door een zeer gedetailleerd overzicht te bieden van alle metingen die door de armband zijn vastgelegd. Ik was een beetje teleurgesteld door de evoluties tussen het 5e en 6e model, deze keer corrigeerde Xiaomi de situatie door een nieuw product en een nieuwe ervaring aan te bieden. Voor rond de dertig euro hoef je niet veel na te denken!

Ik heb veel Chinese instapproducten getest en in de overgrote meerderheid van de gevallen zijn de metingen (hart, slaap, stappen,...) absoluut onbetrouwbaar en het is jammer omdat we eindigen met een armband die de tijd correct aangeeft, maar afgezien daarvan is er niets echt interessants. Dit is een van de sterke punten van de Smart Band die erin slaagt om betrouwbare gegevens vast te leggen, maar het ook bruikbaar maakt met de Zepp Life-applicatie. Deze applicatie verrijkt de ervaring met de armband echt.

De autonomie van de batterij is niet langer de kracht van dit product, want tussen de autonomie van enkele weken van de eerste modellen en de autonomie van maximaal 2 weken van deze, is er een groot verschil, maar het kan worden uitgelegd. Het product is enorm geëvolueerd en uiteindelijk is een armband die langer dan een week meegaat een volledig correct resultaat.

Bij de vorige modellen had ik wat problemen met de armband die openging als mijn pols sterk gebogen was, ik heb dit probleem nog niet gehad met dit model maar het kan gewoon een kwestie van slijtage zijn en scheuren.

De Smart Band 7 is een product dat geschikt is voor een zeer breed publiek dankzij zijn prijs, maar ook vanwege zijn gebruiksgemak en rijkdom aan functies. Veeleisende atleten zullen ongetwijfeld naar de top van het assortiment gaan, maar voor alle anderen zal deze armband aan de meeste verwachtingen voldoen.

Sterktes

Mooi amoled-scherm (helderheid, contrast, grootte, ...)
Gebruiksgemak
Betrouwbaarheid van metingen
Goed ontworpen applicatie
Fatsoenlijke batterijduur
Licht en discreet

Zwaktes

Verlies van metingen in bepaalde posities/bewegingen
Rusttoestand na 22.00 uur beschouwd als slaap
Niet-adaptieve helderheid

Vind je dit artikel leuk? Deel het, het zal mij enorm helpen
Ik werk alleen, dus ik heb geen bedrijfsbudget voor reclame. Jullie zijn mijn eerste ambassadeurs en jullie kunnen mij helpen door mijn artikelen te delen op jullie sociale netwerken, forums, artikelen,...
Deel op Meta/Facebook
Delen op Twitter
Deel op LinkedIn
Kospet Tank T2 : test / mening
Kospet heeft een lange weg afgelegd sinds ik begon met het testen van horloges van dit merk, en deze keer is het op het gebied van afwerking dat Kospet een sprong voorwaarts maakt.
Kospet Tank M2 : test / recensie
Of je nu heel onhandig bent of iets doet waarbij je je horloge kunt beschadigen, Kospet heeft een oplossing met de tweede versie van zijn Tank horloge.
Mibro Watch X1 : test / review
Kospet Tank M1 : test / review
Na het testen van een eerste robuust horloge (Kospet Rock), test ik nu de Kospet Tank M1 die zijn robuuste identiteit volledig aanneemt.
Kospet Tank S1: test / recensie
Het Tank-assortiment bij Kospet was gericht op robuustheid en niet op esthetiek. De Kospet Tank S1 keert het idee een beetje om door te streven naar esthetiek boven robuustheid.
Xiaomi Smart Band 7: test / recensie
De Mi Band is terug met deze 7e versie die zich duidelijk onderscheidt van eerdere generaties zonder de prijs te zien stijgen.
Honor Watch GS3: test / avis
Ik heb al een hele tijd geen Honor horloge meer getest, maar dit nieuwe model heeft me van gedachten doen veranderen. Premium design, sportieve functies, geweldig scherm, ...
Xiaomi Mi Watch Lite : test / review
Na de lancering van de Mi Band armbanden brengt Xiaomi nu ook horloges op de markt met het merk Mi Watch. Zal Xiaomi erin slagen om de markt te veroveren zoals het deed met zijn smartphones?
Amazfit Bip U : review / test
De Amazfit Bip U is de derde Amazfit smartwatch die ik dit jaar heb getest, het is ook de goedkoopste. Ik zal echter hetzelfde testprotocol toepassen om te zien wat het waard is in vergelijking met andere smartwatches.
Samsung Galaxy Watch 3 test / review
Na het testen van goedkope smartwatches wilde ik het high-end segment testen met de nieuwe Galaxy Watch 3. Is die smartwatch de prijs waard?
Amazfit GTS review / test